8 października 2019
Rząd Wielkiej Brytanii zaproponował 3 zmiany do projektu tymczasowej taryfy celnej, która miałaby wejść w życie w przypadku wyjścia Wielkiej Brytanii z UE bez umowy.
Według zapowiedzi w stosunku do pierwotnej wersji projektu (z marca br.) ma się zmienić:
- cło na ciężarówki i auta dostawcze (z 22% na 10%) – wg rządu Wielkiej Brytanii jest to odpowiedź na potrzeby przewoźników w Wielkiej Brytanii (w tym między innymi aby celem wymiany starej floty aut na nową, bardziej niskoemisyjną);
- cło na bioetanol (dla niektórych kategorii produktów cło 0%) – jako wsparcie dla producentów, którzy wykorzystują to paliwo do infrastruktury krytycznej;
- cło na niektóre tekstylia – obniżenie ceł dla krajów rozwijających się, które miały dotychczas preferencyjny dostęp (dla UE cło takie samo jak w projekcie taryfy celnej z marca br.).
Według rządu Wielkiej Brytanii są to dostosowania ułatwiające funkcjonowanie łańcuchów wartości. Wobec pierwotnej wersji z marca br., wartość importu bezcłowego zwiększyłaby się o 1 punkt procentowy (z 87% do 88%).
Całość taryfy celnej w zaktualizowanej wersji znajduje się tutaj.
Foto: Komisja Europejska/ ec.europa.eu